Per comprendre adequadament les (poques) referències a l’homosexualitat en el Nou Testament, no n’hi ha prou amb entendre bé el significat literal del grec original. És essencial tenir també un coneixement del context sociocultural de l’època, per mirar de determinar-ne el significat real. Explicaré el perquè amb un exemple:
Quan jo era petit (fa ja uns quants anys) i marxàvem de vacances, recordo que els meus pares em deien: «si et perds o et passa alguna cosa, busca un policia». Era un consell adequat en una època en què la policia britànica patrullava a peu als carrers i era fàcil trobar agents als llocs d’estiueig. I a l’Anglaterra de la meva infància la policia gaudia, en general, de molt bona reputació.
Però en segons quins indrets del món, i per a segons quins segments de la població, el millor consell que uns pares poden donar al seu fill o filla és: «si veus venir la policia, fuig i amaga’t». Perquè malauradament, en alguns països, la policia pot ser molt corrupta, o molt racista, o una força de repressió i control d’un govern autoritari.

Fotos de King’s Church International, Pawel Janiak i Maick Maciel a Unsplash.
Explicat així, és fàcil entendre que pot ser tan certa l’afirmació «la policia és molt dolenta» com l’afirmació contrària «la policia és molt bona». El significat literal o denotatiu del terme «policia» no canvia, però les connotacions que té poden fer canviar radicalment el significat real per a la gent. Tot depèn del context.
Doncs bé, això que és tan fàcil d’entendre, i tan raonable, aixeca ampolles en certs sectors de l’església quan alguns proposen aplicar-ho a les referències bíbliques a l’homosexualitat.
Així, els més tradicionalistes i dogmàtics s’aferren al significat literal de versets com 1 Corintis 6:9 i 1 Timoteu 1:10 (veure el meu post anterior). I fan el mateix amb les referències tan crítiques de l’apòstol Pau al fenomen de l’homosexualitat en el context grecoromà a Romans 1 (que comentaré en un proper post). No volen tenir en compte que en aquell context històric l’homosexualitat consistia gairebé exclusivament en relacions homosexuals de desigualtat, coercitives i abusives: relacions pederàstiques o sexe amb prostituts o esclaus, procedents de l’extens tràfic d’éssers humans que hi havia llavors.

O sigui, era comprensible que l’apòstol Pau, en el seu context, entengués que: «l’homosexualitat és molt dolenta». Però no és tan lògic afirmar-ho en llocs com la Catalunya del segle XXI, on dues persones del mateix sexe poden tenir una relació igualitària i permanent, basada en l’amor i el compromís mutu, i poden formar una llar i una família. Com explico en el meu llibre, una relació «conjugal» d’aquesta mena, sigui hetero o homosexual, objectivament pot ser una cosa molt bona per a les persones implicades.

Foto de StockCake.
Realment, aquest és un argument molt potent. I no es pot rebatre dient que hi ha manifestacions de l’homosexualitat molt dolentes: trobades sexuals casuals, sexe amb pastilles, prostitució, addicció al sexe… Perquè tot això també passa amb les relacions heterosexuals.

Foto per Norbert Braun a Unsplash.
Si encara et costa la idea que, segons el context social, qüestions morals poden quedar totalment a l’inrevés, aquí tens un altre exemple:
Al segle passat, a Àfrica, uns missioners es van escandalitzar veient que, en aquell lloc, les dones cristianes anaven amb els pits a l’aire. Volien insistir que es cobrissin, fins que els líders locals els van explicar que, en aquell context, les úniques dones amb diners suficients per comprar-se roba per cobrir-se els pits eren les prostitutes. Allà, una dona decentment vestida anava amb el pit al descobert.

Foto de StockCake.
☝️ Aquest exemple ve a demostrar que factors socials poden arribar a convertir el que sembla dolent en bo, i el que sembla bo en dolent; el negre en blanc, i el blanc en negre. Aquest podria ser el cas també amb l’homosexualitat? 😳 Si més no, en entorns en què el matrimoni gai està plenament acceptat per la societat en general? 🤔
La resposta no és fàcil. I els arguments bíblics i teològics a favor i en contra de la legitimitat del matrimoni gai no es limiten a qüestions de context social. Així que encara tinc matèria per a un bon grapat de posts futurs. 😉

📌 Si vols fer algun comentari sobre aquest post (en l’idioma que vulguis), ho pots fer al final de la versió castellana aquí.