Una chica leyendo las primeras páginas de la Biblia al aire libre

No cal llegir el Gènesi de manera excloent

Per a alguns teò­legs l’escull prin­ci­pal per accep­tar l’homo­sexua­li­tat es troba al lli­bre de Gènesi, en com Déu ens crea en forma d’home i dona (Gènesi 1:27) i ins­ti­tueix el matri­moni amb un home i una dona, Adam i Eva (Gènesi 2:21-24). És el que des­criuen els dos pri­mers capí­tols del Gènesi, això està clar. Però hi ha bons motius per no lle­gir aquests textos de forma excloent. Dit d’una altra manera: no cal supo­sar que tot el que se surti dels parà­me­tres del Gènesi sigui neces­sà­ria­ment con­trari a la volun­tat de Déu. Ara n’expli­caré el perquè.

El primer relat bíblic de la crea­ció, a Gènesi 1, és molt sin­tètic. Només des­criu el món creat a grans trets o, com diu la teò­loga Megan DeFranza, «amb brotxa grossa» [1]. Així, per exem­ple, parla de «dia» i «nit» sense esmen­tar l’estat inter­medi del cre­pus­cle. Tam­poc no parla dels eclip­sis. I quan des­criu el regne ani­mal, no fa cap men­ció dels amfi­bis, cria­tu­res que viuen una part de la seva vida a l’aigua, i una altra part a terra. I òbvia­ment, com a text molt antic, no des­criu els ani­mals mic­ros­cò­pics com els pro­to­zous, l’exis­tèn­cia dels quals era total­ment des­co­ne­guda.

Dues granotes, mig a dins i mig a fora de l’aigua.

Foto per Wild Spirit a Unsplash.

¿Hem de pensar que totes aques­tes coses, per no estar reflec­ti­des en el relat bíblic de la crea­ció, són con­trà­ries a la volun­tat de Déu? Que són dolen­tes? O que són pro­ducte d’un «món cai­gut»? És clar que no. Tot i que el Gènesi no les esmenta, han de tenir cabuda, tal com són, en el nos­tre esquema teo­lò­gic o «cos­mo­vi­sió», com a part de la bona crea­ció de Déu, en tota la seva immen­si­tat i diver­sitat.

I si avui sabem –perquè la cièn­cia ens ho diu molt clara­ment– que no tots els éssers humans són tan òbvia­ment o típi­ca­ment homes o dones, tam­poc no hauria de ser un pro­blema. Oi que hi hau­ríem d’apli­car la mateixa regla? Encara que les per­so­nes inter­sexuals, homo­sexuals, bisexuals, trans, etc., no tin­guin una men­ció al Gènesi com a part d’allò que Déu ha creat, hau­rien de tenir el seu lloc en els nos­tres esque­mes teo­lògics.

Una persona no binària

Foto per David Todd McCarty a Unsplash.

Si aquests esque­mes no es basen només en el text bíblic sinó també en nocions d’ordre natu­ral o llei natu­ral (és així, per exem­ple, en la teo­lo­gia catò­lica romana), també s’hau­rien de replan­te­jar o ampliar. Perquè s’ha des­co­bert que l’homo­sexua­li­tat es dona, de forma natu­ral, en mol­tes espè­cies d’ocells i mamí­fers. És un feno­men àmplia­ment docu­men­tat [2].

De manera similar, té molt sen­tit fer una lec­tura no res­tric­tiva de Gènesi 2. Abans que ningú s’es­panti, deixeu-me acla­rir que això no sig­ni­fica negar que la immensa majo­ria dels matri­mo­nis són –i con­ti­nua­ran sent– d’un home i una dona, com Adam i Eva. No és neces­sari dis­cu­tir això.

Un matrimoni de gent gran, home i dona, abraçats.

Foto per Hector Reyes a Unsplash.

Ara bé, ¿ Gènesi 2 ens dona base sufi­cient per rebut­jar qual­se­vol altra «moda­litat» de matri­moni? ¿No podem veure Adam i Eva sim­ple­ment com un «cas típic» de parella, no un «exem­ple nor­matiu»?

No hauríem d’obli­dar que la mateixa Bíblia ens deixa exem­ples alter­na­tius de «matri­moni», sense cap con­demna per part de Déu. En alguns casos els seus prac­ti­cants eren grans «homes de Déu»:

  • Homes amb més d’una esposa: Jacob, Gedeó, David, …
  • Homes amb una o diver­ses con­cu­bi­nes (dones que no eren espo­ses de ple dret): Abra­ham, Jacob, David, …
Un home al desert, en temps bíblics, amb quatre dones jovenetes.

Jacob i les seves dones, ima­gi­nats per Grok.

Sembla que Déu va tenir una acti­tud força relaxada amb aques­tes moda­li­tats de matri­moni, assu­mi­des en aquella època, però con­trà­ries al model exem­pli­fi­cat per Adam i Eva. Pot­ser alguns dels nos­tres pre­di­ca­dors i líders cris­tians també s’hau­rien de relaxar una mica davant d’altres unions dife­rents, assu­mi­des avui dia a Occident.

Ja sé que molts troben un recol­za­ment al model «un home amb una dona» en les parau­les de Jesús, quan dic­ta­mina en con­tra del divorci fàcil («per qual­se­vol motiu», veure Mateu 19:3-10), citant frag­ments de Gènesi 1 i 2. Però tot el seu èmfasi està en la per­ma­nèn­cia de la unió matri­mo­nial. Cal­dria ana­lit­zar fins a quin punt és legí­tim treure-ho de con­text i uti­lit­zar-ho per cri­ti­car el matri­moni gai. (La meva inten­ció és trac­tar això en un futur post.)

Pel que fa al Gènesi recalco sim­ple­ment la idea que és millor aga­far els relats crea­cio­nals com a exem­pli­fi­ca­tius però no neces­sà­ria­ment nor­ma­tius; des­crip­tius però no pres­crip­tius. No és més que fer-ne una lec­tura pru­dent, tal com vaig reco­ma­nar en aquest post an­terior:

Petit logotip de l’autor, Chris Nash

📌 Si vols fer algun comen­tari sobre aquest post (en l’idioma que vul­guis), ho pots fer al final de la ver­sió cas­te­llana, aquí.

Notes

[1] DeFranza, Megan R.: «Res­ponse to Wes­ley Hill», apar­tat «Adam, Eve, and August­ine», a Two Views on Homo­sexual­ity, the Bible, and the Church, Zon­der­van, 2016 (gene­ral editor: Sprinkle, Preston), capí­tol 3.

[2] Per a més informació hi ha, per exemple, aquesta entrada y annex a Wikipedia, i aquest article a la revista National Geographic.