El context sociocultural és clau per comprendre les referències a l’homosexualitat en el Nou Testament

Per comprendre ade­qua­da­ment les (poques) refe­rèn­cies a l’homo­sexua­litat en el Nou Testa­ment, no n’hi ha prou amb entendre bé el sig­ni­fi­cat lite­ral del grec ori­gi­nal. És essen­cial tenir també un coneixe­ment del con­text socio­cul­tu­ral de l’època, per mirar de deter­mi­nar-ne el sig­ni­fi­cat real. Expli­caré el per­què amb un exemple:

Quan jo era petit (fa ja uns quants anys) i mar­xà­vem de vacan­ces, recordo que els meus pares em deien: «si et perds o et passa alguna cosa, busca un poli­cia». Era un con­sell ade­quat en una època en què la poli­cia bri­tà­nica patru­llava a peu als carrers i era fàcil trobar agents als llocs d’es­tiu­eig. I a l’Angla­terra de la meva infàn­cia la poli­cia gau­dia, en gene­ral, de molt bona repu­tació.

Però en segons quins indrets del món, i per a segons quins seg­ments de la pobla­ció, el millor con­sell que uns pares poden donar al seu fill o filla és: «si veus venir la poli­cia, fuig i amaga’t». Perquè malau­ra­da­ment, en alguns països, la poli­cia pot ser molt corrupta, o molt racista, o una força de repres­sió i con­trol d’un govern auto­ri­tari.

Policies de diferents països

Fotos de King’s Church International, Pawel Janiak i Maick Maciel a Unsplash.

Explicat així, és fàcil enten­dre que pot ser tan certa l’afir­ma­ció «la poli­cia és molt dolenta» com l’afir­ma­ció con­trà­ria «la poli­cia és molt bona». El sig­ni­fi­cat lite­ral o deno­ta­tiu del terme «policia» no canvia, però les con­no­ta­cions que té poden fer can­viar radi­cal­ment el sig­ni­fi­cat real per a la gent. Tot depèn del con­text.

Doncs bé, això que és tan fàcil d’en­tendre, i tan rao­na­ble, aixeca ampo­lles en certs sec­tors de l’es­glé­sia quan alguns pro­po­sen apli­car-ho a les refe­rèn­cies bíbli­ques a l’homo­sexua­litat.

Així, els més tradi­cio­na­lis­tes i dog­mà­tics s’afer­ren al sig­ni­fi­cat lite­ral de ver­sets com 1 Corin­tis 6:9 i 1 Timo­teu 1:10 (veure el meu post ante­rior). I fan el mateix amb les refe­rèn­cies tan crí­ti­ques de l’apòs­tol Pau al feno­men de l’homo­sexua­li­tat en el con­text greco­romà a Romans 1 (que comen­taré en un pro­per post). No volen tenir en compte que en aquell con­text his­tò­ric l’homo­sexua­li­tat con­sis­tia gairebé exclu­si­va­ment en rela­cions homo­sexuals de des­igual­tat, coer­ci­ti­ves i abu­si­ves: rela­cions pede­ràs­ti­ques o sexe amb pros­ti­tuts o esclaus, pro­ce­dents de l’extens trà­fic d’éssers humans que hi havia llavors.

Unes mans lligades amb una corda

Foto de rawpixel a Freepik.

O sigui, era com­pren­sible que l’apòs­tol Pau, en el seu con­text, enten­gués que: «l’homo­sexua­li­tat és molt dolenta». Però no és tan lògic afir­mar-ho en llocs com la Cata­lu­nya del segle XXI, on dues per­so­nes del mateix sexe poden tenir una rela­ció igua­li­tà­ria i per­ma­nent, basada en l’amor i el com­pro­mís mutu, i poden formar una llar i una famí­lia. Com explico en el meu llibre, una rela­ció «conju­gal» d’aquesta mena, sigui hetero o homo­sexual, objec­ti­va­ment pot ser una cosa molt bona per a les per­so­nes impli­cades.

Una parella lesbiana que llegeixen un llibre infantil amb la seva filla.

Foto de StockCake.

Realment, aquest és un argu­ment molt potent. I no es pot rebatre dient que hi ha mani­fes­ta­cions de l’homo­sexua­li­tat molt dolentes: troba­des sexuals casuals, sexe amb pas­ti­lles, pros­ti­tu­ció, addic­ció al sexe… Perquè tot això també passa amb les rela­cions hete­ro­sexuals.

Una zona turística de prostitució en un país asiàtic

Foto per Norbert Braun a Unsplash.

Si encara et costa la idea que, segons el con­text social, qües­tions morals poden que­dar total­ment a l’in­re­vés, aquí tens un altre exemple:

Al segle passat, a Àfrica, uns mis­sio­ners es van escan­da­lit­zar veient que, en aquell lloc, les dones cris­tia­nes anaven amb els pits a l’aire. Volien insis­tir que es cobris­sin, fins que els líders locals els van expli­car que, en aquell con­text, les úni­ques dones amb diners sufi­cients per com­prar-se roba per cobrir-se els pits eren les pros­ti­tu­tes. Allà, una dona decent­ment ves­tida anava amb el pit al des­cobert.

Unes dones africanes en una celebració

Foto de StockCake.

☝️ Aquest exemple ve a demos­trar que fac­tors socials poden arri­bar a con­ver­tir el que sem­bla dolent en bo, i el que sem­bla bo en dolent; el negre en blanc, i el blanc en negre. Aquest podria ser el cas també amb l’homo­sexua­litat? 😳 Si més no, en entorns en què el matri­moni gai està plena­ment accep­tat per la socie­tat en general? 🤔

La resposta no és fàcil. I els argu­ments bíblics i teo­lò­gics a favor i en contra de la legi­ti­mi­tat del matri­moni gai no es limi­ten a qües­tions de con­text social. Així que encara tinc matè­ria per a un bon grapat de posts futurs. 😉

Petit logotip de l'autor, Chris Nash

📌 Si vols fer algun comentari sobre aquest post (en l’idioma que vulguis), ho pots fer al final de la versió caste­llana aquí.